Ny baljväxtprodukt ska minska köttätandet

2011-11-21

Anna-Kajsa Lidell, Beat Food for Progress.

Den är lite hemlig, den nya baljväxtprodukten Beat, men målet är att den ska minska köttkonsumtionen.
– Det uppfattas som positivt med hög kötthalt. Jag vill visa att det är tvärtom. Vi måste äta mindre kött, för både miljön och vår hälsa, säger livsmedelsinnovatören Anna-Kajsa Lidell.

 

Beat är ingen fristående produkt, utan en ingrediens som kan kombineras med andra. En hamburgare kan bestå av 50 procent Beat utan att det påverkar smaken. Än så länge är det mixen av naturbeteskött och Beat som är främsta tanken men det kan även användas exempelvis i pannkakor eller bageriprodukter.
– Jag brukar göra pannkakor på Beat och fullkornshavremjöl. Man kan också gå snäppet vidare och till exempel ta havremjölk, säger Anna-Kajsa Lidell, som driver företaget Beat Food for Progress.

Innan Beat har slagit sig in på markanden, ligger hon lite lågt med detaljerna, förutom ord som ”revolutionerande” och ”paradigmskifte”. Förra veckan visade hon upp produkten för kostchefer och upphandlare i Göteborg.
– Jag vill visa att det finns en efterfrågan. Förhoppningen är att restauranger, storkök och offentig sektor ska se att det går att göra klimatsmart, billigare mat med högre näringsvärde.

Det kommer förmodligen dröja innan Beat kan ingå i veganprodukter men det är långt ifrån omöjligt, enligt Anna-Kajsa Lidell. Beat kan säljas till de företag som i dag producerar bra veganmat.
– Jag ser veganer som föredömen men jag tror inte att den stora massan kommer sluta äta kött. Det absolut viktigaste är att ta bort en del av köttet och lägga till Beat. Jag vill få folk att gå halva vägen så att det blir lättare att ta steget till att äta mindre kött.

 

Jenny Luks
jenny@pintomagasin.se