Inga planer på veganmat för SJ

2011-09-09

Tåg åker alla. Och hungrig blir man. För veganer är det matsäck som gäller, om man inte vill slå världsrekord i Delicatobollsätning. På bistromenyn finns en lakto-ovo-vegetarisk smörgås men i övrigt är det skralt på vegofronten. Pinto pratar med Sven-Ingvar Håkansson, pressinformatör på SJ.


Varför finns det ingen veganmat på era tåg?

– Tyvärr är det så att vi har för liten efterfrågan. Vi har ett par hundra tåg i omlopp varje dag så det skulle va svårt att ta in veganmat utan att det blir ett stort spill. Vi skulle få slänga mat. Det man dock skulle kunna tänka sig är att man kan förbeställa, om man till exempel åker första klass men det är inget som är bestämt. Dock fyller vi bara på tågen på ett visst antal stationer så det kan bli svårt med logistiken.

Kan ni inte ta in en multismörgås som alla kan äta, som passar både vegetarianer, veganer och allergiker?
– Vi har haft diskussioner med till exempel glutenintoleranta så det ingen ovanlig fråga. Det finns ju veganpastejer och liknande men det finns en risk att vegetariner skulle tycka att ”det här smakar ju ingenting”.

Skulle vegetarianer ens märka att det inte är smör eller ost, om man bytte ut det mot veganalternativ?
– Vi har innehållsförteckningar på våra produkter så det kan ju vara så att de skulle notera detta. Det är inte lätt att få alla viljor att stämma överens.

Vi veganer kanske får vara bättre på att fråga efter vegansk mat.
– Ja, personalen återsamlas efter resan och då tar de upp olika synpunkter. Man kan också kontakta vår kundombudsman och komma med synpunkter.

 

Tycker du också att SJ behöver förbättra sitt utbud?
Kontakta SJ:s kundombudsman!

Telefon: 0771-75 17 70
Kontaktformulär på hemsidan: sj.se/support

Jenny Luks
jenny@pintomagasin.se