Efterfrågan på pizza slog ut Onlinepizzas server

2013-01-29

Det var på fredagen förra veckan som Malmöpizzerian Algarve hade premiär för hemkörning av pizzor. Samma dag craschade tjänsten hos Onlinepizza. Trycket blev för stort, vilket var både glädjande och frustrerande för Algarve. Responsen på Facebook visade dock att kunderna hade stor förståelse.

Algarve i Kirseberg i Malmö är en av landets mest veganvänliga pizzerior. Veganmenyn är oerhört populär, vilket blev tydligt i helgen då premiären för hemleverans resulterade i att Onlinepizzas beställningssystem craschade. Pinto har tagit ett snack med Sami Cherry, som driver Algarve tillsammans med sin pappa Fouad Cherry.

Intresset för hemkörning av era pizzor var så stort att systemet kraschade. Hur känns det?
– Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Självklart var det väldigt frustrerande och tråkigt att det hände, både för oss och för våra kunder. Å andra sidan är det ju en prestation i sig att det blev så stort tryck att datakommunikationen hos Onelinepizza mer eller mindre slogs ut. Det var många som tyckte att det var roligt.

Hade ni förväntat er denna uppståndelse?
– Med tanke på responsen på Facebook från veckorna innan så hade vi räknat med att det skulle bli stort men detta var långt över förväntan.

Kommer det gå att beställa pizza snart?
– Just nu verkar allt funka som det ska. Det går att beställa.

Vad vill ni hälsa till alla era fans?
– Ni är fantastiska! Utan er hade Pizzeria Algarve aldrig varit det vi är i dag och det är något vi har er att tacka för.

Jenny Luks
jenny@pintomagasin.se