Delseger för Oatly i Svensk Mjölks stämning

2014-10-23

Oatly vinner första striden i målet om den påstått vilseledande marknadsföringen. Svensk Mjölk har fått avslag på sin interimistiska ansökan, som skulle inneburit att Oatly omedelbart slutade använda begrepp som ”It’s like milk, but made for humans” och dra tillbaka alla sina förpackningar.

Det blir inget förbud för bolaget att använda de aktuella formuleringarna, meddelade Marknadsdomstolen på torsdagen. Först nästa år startar huvudförhandlingarna och för Oatlys del innebär avslaget att försäljningen tills vidare kan fortsätta som vanligt.

— Det är en lättnad för oss just nu, men stämningen finns ju kvar, säger Carina Tollmar, pressansvarig på Oatly, till TT.

I dag har Oatly dessutom släppt en video på Youtube där vd:n Toni Petersson kaxigt fortsätter använda begreppen som Svensk Mjölk reagerat mot.

Se videon:
Wow No Cow!

 

Jenny Luks
jenny@pintomagasin.se