”Bönor är kanske inte så tilltalande.”

2011-10-03

När restaurangen på varuhuset Gekås i Ullared bytte namn på sin vegetariska böngryta, ökade försäljningen markant.
– När rätten inte enbart var riktad till vegetarianer blev plötsligt andra intresserade, säger Pernilla Hagman, vd för Gekås restaurang.

När det gigantiska varuhuset i Ullared öppnade en ny restaurang, var det självklart att det skulle finnas en helvegetarisk rätt, som passar vegetarianer, veganer och mjölk- och äggallergiker. Att kalla den för Vegetarisk böngryta med potatis blev dock ingen större framgång.
– Vegetariskt verkar inte riktigt locka och bönor kanske inte heller är så tilltalande så vi bytte namn till Mild chiligryta och bytte ut potatisen mot pasta. Plötsligt ökade vi försäljningen från 25 portioner per dag, till över 100, säger Pernilla Hagman.

Att fler företag borde tänka på hur de namnger de vegetariska rätterna, tror Pernilla Hagman är ett bra tips. Att skriva vad rätten innehåller i stället för att sätta en vegetarisk stämpel, vidgar målgruppen.
– Ibland tror jag det spelar stor roll vad man döper maten till. Man ska inte krångla till det för mycket.

 

Läs också:
Inga planer på veganmat för SJ

 

Jenny Luks
jenny@pintomagasin.se